Hračky vs. televize – jaké aktivity zvolit, aby děti trávily méně času u televize?

Hračky vs. televize – jaké aktivity zvolit, aby děti trávily méně času u televize?

Znáte také ty situace, kdy jste museli sáhnout po ovladači televize nebo tabletu, i když jste se tomu chtěli vyhnout? Rodič častokrát potřebuje chvilku bez rozptýlení, aby si něco vyřídil, odpověděl na e-mail nebo někomu zavolal. Do jaké míry je sledování televize nebo používání tabletu u dětí v pořádku a jaké činnosti bychom měli volit, abychom je motivovali k hraní? Zeptali jsme se na to psycholožky Mgr. Nikoly Račkovské.

 V dnešní době bývají přetížení rodiče i děti, takže televize často slouží jako náhrada za vzdělávání. Psycholožka ale upozorňuje, že dítě potřebuje především oboustranný vztah /rodič–dítě/ a zpětnou vazbu. To ale televize nabídnout nedokáže.

Je důležité si uvědomit, že televize by nikdy neměla nahradit úlohu rodičů při výchově. Přestože existují pořady určené dětem, které vhodným způsobem rozvíjejí jejich myšlení, logiku a řeč, existují i pořady obsahující mnoho podnětového materiálu, který děti nedokáží vnímat ve svůj prospěch. „Rodič by proto měl korigovat dobu sledování televize a výběr pořadu, který dítě sleduje. Pozornost dítěte značně osciluje, a tak by doba sledování zvoleného programu měla být co nejkratší. Je také vhodné vybírat programy, které jsou určené pro danou věkovou skupinu. Vždy bychom ale měli myslet na to, že dítě by mělo trávit plnohodnotný čas především s rodičem, ne před televizí.“  

 Jak nastavit hranice?

  • Vybírejte kvalitní obsah, doporučujeme krátká videa, která podporují interakci.
  • Mluvte s dětmi o tom, co vidí – je důležité, aby tomu, co sledují, rozuměly.
  • Nenechávejte dětem k tabletům, notebookům, mobilním telefonům a televizi volný přístup.
  • Snažte se, aby děti alespoň dvě hodiny před spaním nesledovaly televizi ani nepoužívaly tablet.
  • Nenechávejte televizi zapnutou jako kulisu – rozptyluje a odrazuje od vzájemné interakce.
  • Nezařazujte sledování televize do harmonogramu. Naplánujte si místo toho aktivně strávený čas třeba procházkou venku nebo kreativní zábavou. Pokud nevíte jakou, doporučujeme například kouzelné kreslení, které má všestranné využití. Děti si můžou na tabletu procvičovat kreslení tvarů, psaní písmen nebo číslic, a to vše bez negativního vlivu na oči. Kouzelné kreslení od Lerni je vzdělávací hračka, která dětem umožňuje kreslit bez omezení.

„Děti do tří let ještě nedokážou rozlišit realitu od fikce. Jsou v dyadickém spojení se vztahovou osobou, mají potřebu blízkosti vztahu, a tu televize nemůže nahradit. Některé pořady nebo pohádky, i když jsou určeny dětskému divákovi, nabízí příliš mnoho podnětového materiálu, který děti přetěžuje. Při hraní si rodič dokáže všimnout, že dítě začíná být unavené nebo si potřebuje odpočinout, a může hru přerušit. Při sledování televize je to obtížnější.“

Jak děti motivovat k hraní?

Pokud máte problém dítě motivovat k hraní, protože se raději dívá na televizi, je potřeba se zaměřit především na společné hraní. „Je vhodné se věnovat například činnostem, při kterých má rodič o dítě skutečný zájem a nehodnotí ho. Tím se buduje vztah, vzájemná tolerance a pocit bezpečí. Dítěti to pomáhá cítit se svobodně v sebeobjevování a sebevyjadřování.“

Pokud máte starší dítě, můžete mezi společné aktivity bez obav zařadit i společenské hry. Ty pomáhají zlepšovat paměť a jemnou motoriku a dětem mohou pomoct zlepšit například čtení a počítání. Na lerni.cz nabízíme řadu společenských her a je jen na vás, jestli si vyberete nějaké logické, nebo ty, které vás budou nejvíc bavit.

„Hraní je symbolická činnost vycházející z dětské představivosti. Motivace k hraní není obvykle nutná. To platí zejména v případě, že dítě má k dispozici dostatek podnětového materiálu a osobu, která je mu k dispozici a se kterou se cítí v bezpečí. Děti si hrají rády. Hraní je také prostředkem přirozeného odpočinku, slouží jako stimulátor růstu a zastupuje funkci přípravného učení. Zároveň je to spontánní činnost dítěte – dítě není pod tlakem, a proto hraní vyhledává.“

Pokud potřebujete své dítě motivovat, aby dalo před sledováním televize přednost hraní a dalším kreativním činnostem, máme pro vás několik skvělých tipů. Lerni.cz totiž nabízí originální hračky, které jsou vzdělávací, kvalitní a bezpečné.

  • Samolepky k opakovanému použití

Samolepky k opakovanému použití jsou vzdělávací, můžete je používat znovu a znovu a nezanechávají za sebou nepořádek. Samolepky Lerni jsou vhodné pro holky i kluky, pro všechny zvídavé děti i pro ty nejmenší prcky, kteří si díky samolepkám trénují jemnou motoriku. V jedné sadě najdete až 150 samolepek a 5 předloh.

  • Spojovací vajíčka

Spojovací vajíčka od Lerni se nikdy nerozbijí. Jejich skořápky jsou pevné a uvnitř se nachází zajímavé tvary, které do sebe zapadají. Spojováním vajíček se děti můžou učit barvy, čísla, ovoce, zeleninu nebo dopravní prostředky. Kromě toho můžete vajíčka použít i při kreslení, modelování z plastelíny nebo si s nimi můžete zahrát pexeso.

  • Magnetické podložky

Magnetické podložky od Lerni pomáhají dětem trénovat jemnou motoriku a rozvíjet grafomotoriku. Na podložce můžou vytvářet obrázky podle předloh nebo podle vlastní fantazie. Nemusíte se bát nepořádku a děti se podložkami zabaví i na celé hodiny.

„Děti by nikdy neměly trávit víc času u obrazovek než se vztahovými osobami.“

Přestože mnoho dětských pořadů má vzdělávací charakter, musíte dbát na to, aby dítě neupřednostňovalo sledování televize před hraním. Zvýšený zájem o sledování televize nebo pohádky na tabletu může mít negativní dopad na sociální rozvoj nebo vzdělávání a může také vést k poruchám pozornosti, problémům se spánkem a rutinou. „Každé dítě je individuální a má jiné rodinné zázemí. Jsou rodiny, které televizi nemají, a naopak v některých domácnostech se ani nevypíná. Všeho moc škodí, rodiče by měli korigovat ve správném poměru společný čas, čas o samotě, čas venku, čas strávený hraním a čas u televize. Děti by nikdy neměly trávit víc času u obrazovek než se vztahovými osobami,“ dodává psycholožka. 


Košík (0)

Zatím se v košíku nic nenachází.