Senzorické pomůcky, které si můžete snadno vyrobit doma

Smyslový vývoj u dětí je důležitý pro všechny, nejen pro rodiny s dětmi, které mají speciální potřeby. Pokud máte čas, můžete si několik senzorických pomůcek poměrně snadno vyrobit sami doma. Naštěstí internet, dětská centra nebo mateřské kluby jsou plné kreativních lidí a my vám od nich přinášíme několik zajímavých nápadů.
1. Jak poznávat svět dotykem?
Různé hračky na mačkání, oblíbený pop it nebo třídicí sady s různými texturami a tvary už určitě máte doma. Pokud byste ale chtěli vlastní hmatovou sadu, můžete si ji vyrobit například následovně:
- použijte hladký oblázek, který jste našli na procházce,
- zužitkujte starou sadu klíčů,
- naplňte balónek pískem, rýží nebo jiným materiálem a pevně ho zauzlujte,
- sešijte různé kusy látek – hrubou pytlovinu, hladký satén, měkkou bavlnu, tuhou džínovinu atd.
2. Zátěžová deka - pro šikovné ručičky
Klasické zátěžové deky nepatří mezi nejlevnější. Pokud ale máte to štěstí, že vám nejsou jehla a nit cizí, nebo dokonce máte k dispozici šicí stroj, můžete si ji vyrobit doma. Budete k tomu potřebovat:
- starý kus látky, může to být třeba stará košile nebo děravá deka,
- oblázky, velké šrouby nebo jiná hladká závaží (závaží nesmí mít ostré hrany),
- starou plyšovou hračku, která už dosloužila a můžete ji rozstříhat a upravit.
Kusy látky rozdělte na stejné díly. Pokud používáte starou deku, stačí ji přeložit na polovinu, rozdělit na kostky a do každého z takto vzniklých sáčků vložit závaží. Z takové deky se pak stává smyslová pomůcka, která napodobuje dotek a pomáhá v období stresu. Pokud se vám líbí stylovější patchwork, pusťte se do vlastní výroby a vytvořte deku z různobarevných kousků. Zvažte ale ještě jeden smyslový aspekt – aby spousta barev dítě vizuálně nerušila.
Užitečnou pomůckou může být také plyšové zvířátko. Pokud máte doma starého, ale robustního plyšáka, můžete z něj vyrobit zátěžového kamaráda. Přidejte k jeho původní výplni závaží a mějte ho připraveného bokem pro chvíle, až zase prcka přemohou emoce.
3. Zklidňující místo nebo senzorický stan
Stavění bunkrů je oblíbená činnost dětí už od útlého věku. I školáci se občas rádi zašijí na klidné místo, kde si můžou číst, skládat kostky a skrýt se před rušivými podněty z okolí. Stan/bunkr se také často používá jako místo, kam můžete poslat děti, aby zklidnily svůj výbuch emocí. Malé prostory, kde je nikdo neruší a kde se můžou v klidu „vydýchat“, mají rády zejména děti s poruchami chování nebo pozornosti.
Jak vyrobit senzorický stan?
Stačí přehodit tenkou deku nebo jakýkoli prodyšný textilní materiál přes vyšší židle, pohovku v obývacím pokoji nebo přes stůl. Nezapomeňte z okolí odstranit věci, které by se mohly rozbít. Jednotlivé části přikrývek zajistěte kolíčky na prádlo, abyste vytvořili co největší plochu. Látka by měla být dostatečně velká hlavně proto, aby se uvnitř vytvořilo šero a aby do klidného prostředí stanu nepronikalo světlo z okolí. Nezapomeňte na měkkou podlahu, kterou můžete vytvořit třeba z polštářů nebo peřiny. Do stanu si děti můžou vzít své oblíbené činnosti, například k rozvoji motoriky, nebo různé kreativní hračky
Krabice od ledničky k vytvoření iluze vesmíru nebo raketoplánu
Sehnat v dnešní době opravdu velkou krabici sice není snadné, možná jste si ale nějakou schovali. Menší děti nepotřebují extra velký prostor. Vyřežte do krabice dveře a vytvořte dokonalou iluzi vesmírné kapsle nebo raketoplánu. Tento typ stanu navíc můžete snadno složit a uklidit pro budoucí použití, až zase vaše ratolest bude potřebovat nějaké malé místo, kde se vyrovná s velkými emocemi a myšlenkami.
Můžete si vyhrát i se světýlky, baterkami nebo svítícími hračkami. Použijte cokoli, co vytvoří prostor, který dítě uklidní a pomůže mu schovat se do vlastního světa, ve kterém se bude cítit bezpečně.
4. Zábava při trhání papíru
Tak jednoduchá činnost, jako je trhání papíru, je doprovázena zábavným zvukem a sama o sobě je relaxační a terapeutická. Batolata milují zvuk, který trhání papíru vydává. Uklidňující účinek má i na starší děti a dospělé.
Trhání papíru nemusí být nutně plýtváním. Můžete ho použít na koláž nebo z něj vytvořit krajinu. Textura papíru, jeho barvy a různá drsnost okrajů jsou smyslovým zážitkem pro oči i ruce. Proto i tato zdánlivě obyčejná činnost má vliv na emoční vývoj dítěte a jeho smyslové vnímání.
5. Poznejte okolí ušima
Co je lepší než příjemná procházka obohacená o dobrodružství? S menšími dětmi můžete například za každý nový zvuk hodit do batůžku kamínek. Se staršími dětmi si vytvořte seznam zvuků, se kterými se na procházce můžete setkat. Zvuky se budou lišit v závislosti na prostředí, kde se nacházíte. Tato aktivita podporuje smyslové vnímání dítěte a navíc ji doprovází radost z odměny – sbírání kamínků v lese nebo odškrtávání ze seznamu, který jste si doma připravili. Dostanete se na čerstvý vzduch a ještě se u toho i zabavíte.
Tyto aktivity můžete využít zejména tehdy, když je v okolí hodně zvukových podnětů. Dítě se soustředí na jeden konkrétní, pak na další a další, a hlučný přechod přes ulici nebo cesta vlakem mu tak uteče rychleji a hlavně ji zvládne bez zbytečných emocí.
6. Třídicí sada z těstovin
Jednoduché, zábavné a hlavně kooperativní. Postup je velmi jednoduchý a snadno to zvládnete i doma:
- uvařte své oblíbené těstoviny tak, aby zůstaly trochu tvrdé,
- rozdělte je na několik hromádek a vložte je do sáčku,
- každou hromádku obarvěte jinou barvou směsi potravinářského barviva a pár kapek rostlinného oleje,
- dejte dětem sáčky k protřepání, aby se všechny dílky obarvily,
- sáčky otevřete a dejte barvě několik minut, aby zaschla,
- v případě potřeby těstoviny opláchněte, abyste je zbavili přebytečné barvy, a osušte je na papírové utěrce.
A teď už si s nimi můžete hrát. Těstoviny můžete třídit podle tvaru nebo barvy. Rozdělte si je a použijte je jako dílky puzzle k vytvoření jedinečného mistrovského díla. Můžete je také použít například při hraní s oblíbenou magnetickou stavebnicí a třídit je podle barev.
Připomeňme si…
Děti se speciálními potřebami potřebují tyto senzorické podněty, interakci s rodiči a další podporu. Své schopnosti a nadání může při správné stimulaci rozvíjet každé dítě. Jejich kognitivní schopnosti, fyzické schopnosti, verbální zdatnost, nová slovní zásoba, jemná motorika, sociální dovednosti a grafomotorika se rozvíjí rychleji, když přichází do kontaktu se správnými podněty. Jejich dovednosti se přirozeně rozvíjí při hře a spolupráci s rodiči, učiteli a kamarády. A proto jsme tu pro vás i my.